Wystawa:
17.01.2022 — 14.02.2022
Miejsce: Oliwski Ratusz Kultury, Opata Jacka Rybińskiego 25, Gdańsk
Zapraszamy na wystawę malarstwa Marii Szachnowskiej. Artystka w swojej twórczości malarskiej od lat konsekwentnie zajmuje się realizmem i hiperrealizmem.
Wystawę można oglądać codziennie w godzinach od 10:00 do 18:00.
Maria Szachnowska – artystka urodziła się w 1990 w Gdyni. Jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom w pracowni prof. Macieja Świeszewskiego, gdzie pracowała też, jako asystentka w latach 2015-2017. Doktor sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki (2021).
Finalistka licznych konkursów malarskich, w tym: Laureatka głównej nagrody (2017), pięciokrotna finalistka i czterokrotna laureatka wyróżnienia honorowego w Grand Prix Fundacji Franciszki Eibisch, trzykrotna finalistka konkursu im. Leona Wyczółkowskiego Promocje 2014. Jej obrazy można było oglądać na wielu wystawach indywidualnych, m.in. w Galerii Sztuki Warzywniak w Gdańsku, w Gdyńskim Centrum Filmowym, w Galerii El w Elblągu i w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku. Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą (Londyn, Barcelona, Edynburg, Wersal).
Jest autorką scenografii i kostiumów do spektakli: W 80 dni dookoła świata w Teatrze im. A. Seweruka w Elblągu, Iwan, carski syn i „Terroryści” w Gdyńskim Centrum Kultury oraz „Tajemniczy ogród” w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu.
Stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego i Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu. W swojej twórczości malarskiej od lat konsekwentnie zajmuje się realizmem i hiperrealizmem. Ważnym elementem jej procesu twórczego są fotografie, które sama tworzy, stanowiące później materiał referencyjny do powstawania olejnych obrazów.
W obszarze samego malarstwa, artystka koncentruje się na osiągnięciu perfekcji warsztatowej, wnikając możliwie jak najgłębiej w tkankę malarską zarówno na poziomie samego koloru, jak i technologii. Nieustannie stara się przesuwać granicę swoich możliwości, zarówno technicznych, jak i samej percepcji widzenia. Przedmiotem jej poszukiwań w zasadzie zawsze jest człowiek: przede wszystkim portret i akt. Interesują ją narracje związane z emocjonalną kondycją współczesnego człowieka, a przede wszystkim kobiety. W samej zaś formie, którą obrała, z pozoru sztywnej i skostniałej, poszukuje śladów aktu performatywnego na poziomie sprawczości tradycyjnego dzieła malarskiego.