Wystawa:
19.01.2018 — 18.02.2018
Wernisaż: 18.01.2018, godz. 18:30
Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki, Plac zdrojowy 2, Sopot
Wystawa czynna: od wtorku do niedzieli w godz. 11:00 – 19:00
Wacław Wantuch to postać legendarna. Najbardziej rozpoznawalny współczesny polski fotograf „skończonego piękna”, czyli kobiecego aktu. Gospodarz słynnych, także zagranicą, elitarnych warsztatów, które prowadzi w swojej pracowni w maleńkiej, podkrakowskiej wsi. Autor ponad siedemdziesięciu wystaw i trzech albumowych bestsellerów, stanowiących kanon czarno-białego aktu polskiego w XXI wieku. Znany przede wszystkim ze swoich poszukiwań geometrycznych i abstrakcyjnych kobiecych form, uzyskiwanych poprzez współpracę z bardzo wysportowanymi modelkami oraz mistrzowskie opanowanie światła.
Tym razem spotykamy nieco innego Wantucha. Chyba jeszcze bardziej wrażliwego. W najnowszym projekcie artysta spotyka różne kobiety, także te, które nie przystają do współczesnego popowego kanonu z okładek magazynów dla mężczyzn. Zaprasza do swojego studia światło słońca, akceptując jego zmienność, grając z nim i czyniąc współautorem swoich fotografii. Kieruje swoją uwagę ku temu, co ukryte w cieniu, znajduje się poza smugą światła. Nie uciekając od oczywistego kontekstu erotycznego swoich prac, opowiada nam nie tylko o tym, jakie są jego modelki – próbuje nam przekazać kim one są! Prezentowane fotografie to jednocześnie efekt kilkuletnich eksperymentów fotografa z najszlachetniejszą techniką wykonywania odbitek fotograficznych – platynotypią.
Platynotypia do I wojny światowej należała do najpopularniejszych metod produkcji odbitek. Została później wyparta przez technologię srebrową – łatwiejszą do opanowania i tańszą. Odbitki platynowe cechuje jednak niezwykła plastyka. Łagodne, pełne przejścia tonalne, nieosiągalne w żadnym innym procesie, w połączeniu z naturalną, ciepłą kolorystyką, nadają fotografiom niepowtarzalny klimat. Trwałość i stabilność procesów chemicznych, które zachodzą w trakcie prawidłowego wykonywania odbitek platynowych określane są jako nieskończone. Wantuch swoje fotografie dodatkowo utrwala na unikalnym papierze bawełnianym, uważanym za najdoskonalszy i najtrwalszy z papierów artystycznych. W kontekście tej wystawy, składającej się z 31 fotografii, pozostaje pytanie, czy współczesny kanon kobiecego piękna okaże się równie trwały, jak platynowe obrazy wychodzące z jego pracowni?
Wystawę „Platinum” zorganizowała Leica 6×7 Gallery Warszawa, a jej prezentacja w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie przygotowana została we współpracy z Agencją Zegart.
Wystawie towarzyszy album pod tym samym tytułem, „Platinum”, zawierający poszerzony zestaw fotografii, opatrzony transkrypcją dwóch rozmów z Wacławem Wantuchem na temat drogi, jaką przeszedł od rzeźbiarza do fotografa aktów oraz wyzwań, jakie współcześnie stawia technika platynotypii.