Wystawa:
22.01.2022 — 03.04.2022
Wernisaż: 21.01.2022, godz. 18:00
Miejsce: GGM2, ul. Powroźnicza 13/15, Gdańsk
Artystki i artyści: Justyna Adamczyk, Zuzanna Bartoszek, Edna Baud, Monika Falkus, Przemysław Garczyński, Paweł Matyszewski, Jan Możdżyński, Krzysztof Nowicki, Konrad Żukowski
Kurator: Piotr Stasiowski
Identyfikacja graficzna: Michał Pecko
Godziny otwarcia: wt-ndz, godz. 12.00-18.00
Gdańska Galeria Miejska ma przyjemność zaprezentować twórczość dziewięciu artystek i artystów malarzy w ramach zbiorowej wystawy pt. Pull the trigger, której wernisaż zaplanowany jest w dniu 21 stycznia 2022 roku o g. 18. Wystawę można będzie zwiedzać do 3 kwietnia 2022 roku.
W języku angielskim, lingua franca kultury popularnej fraza „Pull the trigger” dźwięczy w sposób osobliwy. Wypowiadany dźwięk sformułowania przypomina pociągnięcie za cyngiel, w ślad za którym podąża nabój ku pewnemu rozwiązaniu. To nie to samo co polskie „pociągnij za spust”, czy „strzelaj!”. Słyszymy ją w piętrzących się w nieskończoność produkcjach filmowych, takich jak seriale kryminalne, para-dokumenty, wojenne melodramaty czy slapstckowe komedie. Wytarta do granic możliwości klisza nie traci swojego pierwotnego znaczenia budząc mimowolne napięcie. Posiada bowiem potencjał nieodwracalnych zmian, antycypację zbrodni.
Żyjemy w symbolicznym bałaganie. Ustawy krajobrazowe są niczym walka z wiatrakami w obliczu chaosu informacyjnego jakiemu poddawani są dzisiejsi mieszkańcy miast. Internet zalewa nas od świtu do nocy feerią zmieniających się obrazów, pełnych krzykliwych barw, niosących tysiące informacji, z których staramy się wybrać dla nas te najistotniejsze. Nie jest to równe zmaganie, jesteśmy podatni na wizualną manipulację. O naszą uwagę walczą obrazy serwowane nam przez algorytmy i sztuczną inteligencję. Mimo to, wciąż mamy w sobie imperatyw, żeby przychodzić do galerii sztuki na spotkanie z nieruchomym, materialnym obrazem.
Wyraz „trigger” czyli spust, cyngiel, zdobył ostatnimi czasy popularność w potocznej mowie. Utarło się już powiedzenie: „nie triggeruj mnie”, czyli nie irytuj mnie powracającymi obrazami, negatywnymi wspomnieniami – „flashbackami”. To co nas ,,triggeruje” wyrywa nas ze strefy komfortu i zmusza do konfrontacji z szorstką realnością, niewygodą myśli. Chciałbym wierzyć, że obraz w swojej materialnej realności, oderwany od cyfrowych reprodukcji, lajków i serduszek wciąż posiada moc budzenia w widzu emocji. Zawieszony na ścianie może wywołać suspens równy nieoczekiwanemu wyciągnięciu dłoni z bronią, a konfrontacja z nim uwolnić energię równą z tą, jaka wyzwala się przy naciśnięciu spustu.
Wystawa „Pull the trigger” aspiruje do przedstawienia klasycznego medium, jakim jest malarstwo, w mało klasyczny sposób. Bez skupiania się na obranych z góry wątkach stanowi kolaż wybranych, wyrazistych w ostatnich latach postaw twórczych. Twórczynie i twórcy biorący udział w ekspozycji nie tworzą generacyjnej grupy, są indywidualnymi osobami, a ich prace świadczą o ich oryginalnym spojrzeniu na świat. Każda i każdy z nich snuje swą własną opowieść.
/Piotr Stasiowski/
Justyna Adamczyk – ur. 1981 roku w Opocznie. Absolwentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta na kierunku Malarstwo w 2007 roku. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w 2005 i 2006 roku). W 2021 r. jej obraz został zakupiony do kolekcji sztuki współczesnej Muzeum im. J. Malczewskiego w Radomiu. W 2018 r. jej obrazy zostały zakupione do kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. W 2016 roku otrzymała wyróżnienie w Galerii Kolonia Artystów, a w 2007 roku otrzymała wyróżnienie w Galerii Sztuki Miejskiej w Łodzi. Wzięła udział w wielu wystawach i konkursach w kraju i za granicą. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Zuzanna Bartoszek – ur. w roku 1993 w Poznaniu. Poetka, artystka. Swoje prace wystawiała m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kunsthalle w Zurychu, Cell Project Space w Londynie, Kevin Space w Wiedniu, Arsenic w Lozannie, Galerii Pina w Wiedniu, Galerii Serce Człowieka, Galerii Stereo w Warszawie. W 2021 roku ukazała się jej druga książka poetycka „Klucz wisi na Słońcu”, nakładem wydawnictwa WBPiCAK. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Edna Baud – ur. w 1991 roku. Zajmuje się głównie malarstwem i dźwiękiem. W swojej twórczości zręcznie operuje motywami obecnymi w awangardowej tradycji – drobiazgowo konstruowaną typografią, migawkowym zapisem prozaicznych zdarzeń czy „portretowym” ujęciem przedmiotów codziennego użytku. Tworzy monochromatyczny świat, który przedstawia za pomocą charakterystycznej dla siebie poetyki dystansu. Z łatwością przeplata cytaty z popkultury z fragmentami złożonej symboliki, która odsyła nas do XX-wiecznej filozofii i historii kultury. W efekcie tworzy semiotycznie „gęste” obrazy, pełne wielowątkowych alegorii powstających na kanwie połączeń zapomnianych znaczeń. Mieszka i tworzy w Gdańsku.
Monika Falkus – ur. w 1993roku w Mikołowie. Absolwentka Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Historii Sztuki na Uniwersytecie Śląskim. Zajmuje się malarstwem olejnym, tworzy instalacje i prace wideo. Penetruje tematy miłości, kobiecej natury związanej z intymnością oraz seksualnością. W swoich działaniach sięga do tradycji, baśni czy osobistych wspomnień. Wierzy, że nastroje mają kolory.
Przemysław Garczyński – ur. w 1988 roku w Lublinie. Ukończył grafikę warsztatową na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie i malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Macieja Świeszewskiego. Zdobył pierwsze miejsce 29. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych, Promocje 2019 w Legnicy oraz wyróżnienie w konkursie „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” 2019. Autor wystaw indywidualnych, m.in. „Porządkowanie” w Galerii Sztuki w Legnicy, „Perspektywa +” w Pawilonie Sztuki Ergo Hestii w Warszawie. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju, jak również w Tartu, w Estonii czy w Berlinie w Niemczech. Jego prace znajdują się w m.in. kolekcji Fundacji Artystyczna Podróż Hestii, kolekcji Galerii Sztuki w Legnicy, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Obecnie jest zatrudniony na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa jako asystent. W 2016, 2017 i 2018 roku był uczestnikiem projektu „Gdańskie Fasady OdNowa”, polegającym na opracowaniu i wykonaniu dekoracji malarskich odnawianych kamienic starego miasta w Gdańsku. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, malarstwem ściennym i grafiką.
Paweł Matyszewski – ur. 1984 roku w Białymstoku. Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplom w 2009) oraz absolwent Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Wydziale Komunikacji Multimedialnej, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (dyplom 2021). Prace prezentowane na wystawach krajowych i zagranicznych m.in. „Les Danses Nocturnes”, Rue de la Porte Royale, Entrevaux, Francja, 2021; „Herbarium novum. Efflorescentiae”, Galeria BWA Bydgoszcz, 2020; „Remains”, Kutaisi Botanical Garden, Gruzja, 2019; „Młode malarstwo polskie”, Pałac sztuki. Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2019; „Jutro”, Castor, Londyn, 2018; „Potęga Abstrakcji”, Muzeum Sztuki Współczesnej, Mińsk, Białoruś, 2015; Ogrody, Zacheta-Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2015; „(Nie) dotykaj! Haptyczne aspekty sztuki polskiej po 1945 roku”, CSW Toruń, 2015; „Miłość własna. Czyli artyści kochają siebie”, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 2014; „Rzeczy i ludzie”, Galeria Arsenał, Białystok, 2013, „Obsession”, Tartu Art House, Etonia, 2013; „Ars Homo Erotica”, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2010. Stypendysta Narodowego Centrum Kultury (2014) i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Laureat Bielskiej jesieni w 2009 r. (III nagroda) i w 2011 (II nagroda), Bielska BWA.
Jan Możdżyński – ur. w 1986 roku w Warszawie. Absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP w pracowni Jarosława Modzelewskiego w 2018 roku; studiował również prawo oraz gender studies na UW. Pokazywał swoje obrazy m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w ramach Warszawa w budowie, w Stroboskopie, Galerii Szarej, Sercu Człowieka, podczas Festiwalu Pomada oraz w galerii PLATO w Ostrawie. Brał m.in. udział w zbiorowych wystawach konkursowych: Artystyczna Podróż Hestii, Konkurs Gepperta, Bielska Jesień. Autor wystawy solowej „Idźmy więc, ty i ja, kiedy wieczór na niebie rozpostarty trwa” w Clay w ramach Warsaw Gallery Weekend. Prywatnie żywo interesuje się aktywizmem, feminizmem, wątkami lgbtq+ oraz od 20 lat trenuje boks.
Krzysztof Nowicki – ur. w 1988 roku w Bydgoszczy. W 2013 obronił dyplom ASP w Gdańsku na kierunku Malarstwo w pracowni prof. Teresy Miszkin. Zdobywca Grand Prix w konkursie „Artystyczna Podróż Hestii 2013”, „Grand Prix III Triennale Sztuki Pomorskiej” w PGS Sopocie, wyróżnienia honorowego w konkursie Fundacji im. F. Eibisch. Nominowany m.in. do „Strabag Kunstforum Artaward”, „12. konkursu Gepperta” (BWA Wrocław). W 2014 przebywał na rezydencji artystycznej w Hong Kong Arts Centre. Jego prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku, Imago Mundi Luciano Benettona oraz kolekcji Fundacji Kolonia Artystów. Obecnie doktorant Szkoły Doktorskiej ASP Gdańsk. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
Konrad Żukowski – ur. w 1995 roku w Kętrzynie. Ukończył studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka. Studiował również na University of Applied Arts w Wiedniu. Zajmuje się malarstwem i tworzeniem obiektów. Autor wystaw indywidualnych, m.in. „Tych, którzy wstępują do tych samych rzek, coraz to inne zalewają wody” w Clay w Warszawie, „Decadent banality: in search of extravaganza” (z Janem Wolskim) w MOS w Gorzowie Wlkp., „Idź na całość” (z Wiktorią Walendzik) w GGM, „Światłowstręt” (z Mateuszem Sarzyńskim) w BWA Warszawa. Brał udział w wystawach zbiorowych, m.in. w BWA Wrocław, WGW, Rondzie Sztuki w Katowicach, Artystycznej Podróży Hestii w Warszawie, Fundacji Szarej Kamienicy w Krakowie, CSW Łaźnia w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Krakowie.