Wystawa:
30.04.2022 — 22.05.2022
Wernisaż: 29.04.2022, godz. 18:00
Miejsce: Zbrojownia Sztuki, Targ Węglowy 6, Gdańsk
wystawa: codziennie w godz. 12:00-18:00
Noc Muzeów: 14.05.2022 w godz. 12:00-01:00
kurator: prof. Grażyna Jaskierska-Albrzykowska
koordynator: prof. Katarzyna Józefowicz
organizator: Wydział Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku, Wydział Rzeźby i Mediacji Sztuki
ASP we Wrocławiu
Wystawa, którą zatytułowaliśmy „Obecność” generalnie dotyczy problemu obecności artysty
we współczesnym świecie. Nie ulega wątpliwości, że obecność artysty w otaczającej nas
rzeczywistości jest zjawiskiem złożonym i wielowątkowym, o czym najlepiej świadczy
przygotowana przez nas prezentacja prac wykonanych na kierunku rzeźby we Wrocławskiej
Akademii Sztuk Pięknych.
Trudno jest określić jednoznacznie jej kondycję bowiem wystawa ta, w zasadzie, wynikiem
zabiegów i ćwiczeń, mających na celu osiągniecie „dobrej formy” czy jak mówi się czasami
„dobrej kondycji”. Składa się na to wiele spraw, począwszy od indywidualnych poszukiwań i
przemyśleń, zrodzonych koncepcji, skończywszy na wynajdywaniu własnych rozwiązań
wynikających z odnalezienia adekwatnej formy i będących efektem często żmudnej pracy
artystycznej. Wszystko to sprawia, że w trakcie oglądu pojawia się pewnego rodzaju
rozmaitość, wynikająca w dużej mierze z różnorodności przyjętych przez artystów perspektyw
względem natury, kultury, tradycji czy struktury formy. Bezsprzecznie prezentacje
rzeźbiarskie tyczą problemów istotnych dla samych artystów i są wynikiem zarówno ich
osobistych doświadczeń, jak i wewnętrznych refleksji nad otaczającymi nas realiami, które
decydują o znaczeniu i sensie prezentowanych prac.
Potrzeba tworzenia jest jednak zawsze wewnętrzna, powstaje w pewnej izolacji od świata
zewnętrznego, wyłączenia spod jakichkolwiek wpływów, w poczuciu niezależności i wolności
osobistej. Manifestowanie tej odrębności tak artystycznej, jak i ideologicznej, etycznej czy
estetycznej to stan umysłu.
Nawiązując do twierdzenia, że: rzeźba to sposób pojmowania otaczającej nas rzeczywistości,
można zauważyć, że zawarte w pracach rzeźbiarskich kody kulturowe, społeczne czy
polityczne niejako auto portretują uczestników pokazu. Widoczna na wystawie odrębność
stylistyczna tylko z pozoru może nam się wydawać nieuporządkowana. Można tu odnaleźć
tyle samo miejsc stycznych, co różnic, bowiem artyści wyrażają się sami za siebie spójnie z
określoną poetyką.
Symptomem wystawy Obecność, jest fakt, że prezentowane w jej ramach prace nie spajają
się w jeden charakterystyczny i wiążący nurt. Działalność artystów składa się na coś, co
umownie możemy określić bogactwem otwartości. Dotyczy ona zarówno ram
wyznaczających przez problematykę, jak i pokładów inspiracji, poszukiwań formalnych czy
innych aspektów towarzyszących aktowi tworzenia. Owa różnorodność jest także efektem
zróżnicowanej wiekowo grupy, której prace zostaną pokazane na wystawie.
Obecność wystawiennicza w Gdańsku dla jednych będzie kolejną prezentacją dzieł
plastycznych, dla młodszych artystów będzie debiutem, ale ta różnorodność i
wielopokoleniowość decyduje o bogactwie tego przedsięwzięcia. Podczas tego typu wystawa
ma szereg przepływów informacyjnych, również i o nas samych, naszej twórczości,
dydaktyce, technologicznych innowacjach, procesach zmian i przemian… Z takich sytuacji
wyłaniają się ważne propozycje sztuki na przyszłość, zawiązują się przyjaźnie, grupy
artystyczne. Rozwija się ciąg dalszy wspólnej współpracy na wielu płaszczyznach:
wystawienniczej, edukacyjnej czy naukowo badawczej.
/Grażyna Jaskierska-Albrzykowska/