Wystawa:
18.03.2018 — 16.04.2018
Wernisaż: 17.03.2018, godz. 20:00
Miejsce: Sztuka wyboru, ul. Słowackiego 19 (Garnizon Kultury), Gdańsk
Sztuka Wyboru zaprasza na wystawę oryginalnych dzieł Iwony Chmielewskiej do książek obrazowych.
Wstęp wolny.
*** Wystawa towarzyszy pierwszym Gdańskim Targom Książki
(www.gdanskietargiksiazki.pl)
***Gdzieś pomiędzy ulicami Przytulną, Pogodną i Krętą, dosłownie i w przenośni, mieszka Iwona Chmielewska. Jej osobisty świat uzewnętrznia się i materializuje w postaci unikalnych kartek i stron książek obrazowych ( tzw. picturebooków). Te książki skierowane są do ludzi bez względu na wiek, płeć, pochodzenie, przynależność czy poglądy. Artystka uważnie snuje opowieści o życiu, unikając przy tym oczywistości. Rozbudza wyobraźnię i umiejętność patrzenia. I choć czasami ścieżki, którymi nas prowadzi są kręte, to zawierają w sobie zazwyczaj element łagodnej przytulności i pogodności.
Na wystawie prezentujemy ponad czterdzieści oryginalnych dzieł pochodzących z pięciu książek: „Obie”, „Na wysokiej górze”, „Czarownica”, „Królestwo dziewczynki”, „Baśnie. Śpiew Syreny” oraz z nieopublikowanej dotychczas książki „Włókniarki. O tkaninach najbliższych”. Te unikatowe prace zostały stworzone w charakterystycznych dla Chmielewskiej technikach plastycznych łączących m.in. rysunek, grafikę oraz kolaż z wykorzystaniem ponadczasowych naturalnych tkanin, ręcznie robionych koronek, przędzy, zasuszonych roślin, papierów fakturowych, fotografii i drobnych przedmiotów codziennego użytku. Dla artystki ważna jest praca dłoni, powrót do korzeni rękodzieła, do tego co kiedyś było ważne i wartościowe, do tego co trwa dłużej niż chwilę i pozostanie przez większy okres czasu.
Kluczem doboru dzieł artystki na wystawę w Sztuce Wyboru była KOBIETA – jej przeznaczenie, przemijająca etapowość życia, jej wybory, jej uważność, jej relacje i związki z innymi, jej cisza i krzyk, jej smutek i siła, jej niepokoje, niezgoda, uwikłania i niedopowiedzenia. U Chmielewskiej częstymi świadkami kobiecej codzienności są zwierzęta, niosące z sobą symbole, metafory i znaki do odkrycia.
Książki Iwony Chmielewskiej, tak samo jak prace prezentowane na tej wystawie, warto smakować powoli i długo, w ciszy i samotności jak osobiste kameralne podróże wgłąb nas samych. Tylko wtedy artystka zabierze nas daleko w inne światy, a po powrocie do „domu” już nic nie będzie takie samo. [M.K.]
Iwona Chmielewska to ceniona na całym świecie ilustratorka i pisarka, twórczyni obsypywanych nagrodami autorskich książek obrazowych „picturebooks”, wydawanych m.in. w Korei Południowej, Chinach, Japonii, na Tajwanie, w Meksyku i w Niemczech.
Jest podwójną laureatką Bologna Ragazzi Award – za autorską książkę obrazową „Oczy” oraz za „Maum. Dom duszy” z tekstem Heekyoung Kim. W Polsce współpracuje z wieloma wydawnictwami (m.in. Wolno,Wytwórnia, Media Rodzina, Warstwy, Format, Entliczek). W 2011 roku otrzymała tytuł Książka Roku Polskiej Sekcji IBBY za “Pamiętnik Blumki”.
Iwona Chmielewska mieszka i pracuje w Toruniu.
Na początku br. roku Chmielewska, wraz z pięcioma artystami z całego świata, została nominowana do Nagrody im. Hansa Christiana Andersena 2018 w kategorii graficznej.
Autorkę do Nagrody zgłosiło Stowarzyszenie Przyjaciół Książki dla Młodych, czyli Polska Sekcja IBBY. Wyboru laureatów dokonuje międzynarodowe jury, w którego skład wchodzą badacze i znawcy literatury dziecięcej. Nagroda przyznawana jest co dwa lata i nazwana jest „Małym Noblem” ponieważ stanowi najważniejsze międzynarodowe odznaczenie przyznawane za twórczość dla dzieci. Werdykt poznamy podczas Targów Książki w Bolonii w poniedziałek 26 marca br.
„Picturebook wymyka się ścisłym definicjom, choć wiadomo, że tekst (zazwyczaj niewielkich rozmiarów) i ilustracje są w nim nierozerwalne i współzależne, przekaz jest metaforyczny, a odbiorca musi aktywnie poszukać ukrytych treści. Trwają dyskusje, czy określenie gatunku zapisywać oddzielnie czy jednym słowem – podkreślając jedność obrazów i słów – a może z łącznikiem, sygnalizując relacje między nimi? Dzieła te, wychodząc od klasycznie pojmowanej literatury, z impetem wkraczają w obszar sztuk wizualnych. Nie ulega więc wątpliwości, że powinny być przedmiotem interdyscyplinarnych badań literaturoznawców i historyków sztuki, a nawet – zważywszy na problematykę – antropologów kultury i socjologów. Wśród polskich picturebooków przeznaczonych najczęściej dla dzieci i rodziców, zdarzają się, choć nieczęsto, ambitne projekty dla dorosłych.” [ Agnieszka Warnke „Od erotyki do estetyki” Culture.pl]
Kuratorka wystawy: Magdalena Kalisz
Oprawa prac i kolaboracja: Kamila Szelągowicz