Czas: 28.05.2017, godz. 10:00
Miejsce: Nabrzeże Motławy, na trasie Żabi Kruk - Most Krowi - Stocznia Gdańska
Termin: 28.05.2017, niedziela godz. 10.00 – 21.00
Artyści: Agnieszka Brzeżańska, Ewa Ciepielewska, Jakub Gliński, Dominika Olszowy, Michał Szlaga i Tomasz Kopcewicz, Muzealne Biuro Wycieczkowe (Tomek Pawłowski/ Rafał Żarski), Krzysztof Topolski, Alicja Wysocka
MOTŁAWA FLOW vol. 2 to jednodniowa seria wydarzeń, odbywająca się na nabrzeżu Motławy, inaugurująca rozpoczęcie FLOW- niestacjonarnej, transgatunkowej biodynamicznej rezydencji artystycznej skupionej na łodzi rzecznej / galarze Solny, który na przełomie maja i czerwca przepływa w dół Wisły z Gdańska do Kazimierza Dolnego. FLOW, zainicjowany rok temu przez artystki Agnieszkę Brzeżańską i Ewę Ciepielewską, we współpracy z Fundacją Razem Pamoja, Stowarzyszeniem Volanas i grupą towarzyszących im flisaków, to kolejny spływ połączony z plenerem i cyklem dodatkowych wydarzeń performatywnych.
MOTŁAWA FLOW vol. 2, współorganizowana przez Gdańską Galerię Miejską 2, proponuje szereg spotkań, warsztaty dla dzieci, kuratorowane wycieczki kajakowe oraz koncert. Działania odbywają się na nabrzeżu Motławy, na trasie Żabi Kruk- Most Krowi – Stocznia Gdańska.
PROGRAM
10.00 – 14.00
miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2, nabrzeże Motławy
– Warsztaty: Żagiel dla dzieci i dorosłych
prowadzenie: Fundacja Razem Pamoja/Alicja Wysocka
– Warsztaty Stawianie masztu dla dzieci i dorosłych
prowadzenie: Ewa Ciepielewska
– Instalacja performatywna wokół Galara Solny
prowadzenie: Agnieszka Brzeżańska i Dominika Olszowy
10.30 – 13.00
zbiórka: Przystań Żabi Kruk
kuratorowany spływ kajakowy po Motławie Na tropie Żabiego Kruka 2: REVIVAL
prowadzenie: Muzealne Biuro Wycieczkowe/ Tomek Pawłowski, Rafał Żarski
14.00 – 17.00
zbiórka: Gdańska Galeria Miejska 2
Odyseja #3/ kajakiem z Michałem Szlagą i Tomkiem Kopcewiczem
19. 00 – 21.00
miejsce: Luks Sfera, ul. Elektryków, Budynek 132B, Stocznia Gdańska
– 19.00 koncert Arszyn gra De Marię
– 20.00 performance Jakuba Glińskiego
FLOW niewątpliwie funkcjonuje poza wszelkimi instytucjonalnymi strukturami, oficjalnym obiegiem sztuki i networkingową sferą podziałów środowiska artystycznego, jednocześnie z trudem też wpisuje się w znane konwencje spotkań plenerowych czy też utrwalone kategorie działań w przestrzeni publicznej. FLOW w dość nieoczywisty sposób generuje otwartą platformę mobilnej rezydencji artystycznej, poruszającej się na Wiśle, służącej do ciągłej zmiany nie tyle samych współrzędnych, kursu i prędkości, ale przede wszystkim perspektywy i względnych punktów odniesienia. Zarówno nieustannie zmieniające się położenie łodzi jak i zmieniająca się grupa uczestniczących w spływie artystów/ osób towarzyszących podkreśla przede wszystkim kategorię płynności, która jest dość charakterystyczna dla otaczającej nas obecnie rzeczywistości. Planowane działania jak i spontaniczne zdarzenia zwracają uwagę na określoną dynamikę – wielowątkowość i wielogatunkowość – otaczającego nas ekosystemu, aktywują odmienne formy poruszania się, komunikacji, podziału czasu na okres pracy i rekreacji. Rezydencja, zmierzająca pod prąd/ w górę rzeki, operując poza tradycyjnym pojęciem czasu i przestrzeni, poza zasięgiem wszechobecnej mediosfery, oferuje całkowicie alternatywny wymiar pojęcia wspólnotowości, posługuje się zastępczymi metodami równoległego działania, które w tym wypadku porządkowane są między innymi poprzez rytm dnia, intensywność nurtu rzeki i warunki pogodowe. Całość tworzy dość gęstą siatkę mikro powiązań; wypadkową wszelkich spotkań, przygód, zdarzeń, zauroczeń, spontanicznych zwrotów akcji; specyficzną teksturę wszelkiej kosmicznej bioróżnorodności, co wszystko razem wzięte generuje powstawanie otwartej/ zróżnicowanej/ i nieprzewidywalnej formuły artystycznych działań plenerowych FLOW.
Agnieszka Brzeżańska – Ur. 1972 w Gdańsku. Studiowała na ASP w Gdańsku i Warszawie oraz na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, fotografię, film i ceramikę. Brzeżańska sięga przy tym po różne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka, wiedza tubylcza czy tradycje matriarchalne. Swoje prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych w kraju i zagranicą, ostatnio m.in. MatrixSratrix, Kasia Michalski, Warszawa (2016), Ma Terra, Vera Munro, Hamburg (2015), It will all come easily with grace and joy, Marlborough Contemporary, Londyn (2015), Ziemia rodzinna, Aleksander Bruno, Warszawa oraz Muzeum Współczesne Wrocław (2014), Kobayashi Maru, Nanzuka, Tokio (2014).
Ewa Ciepielewska – Polska artystka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa, pod kierunkiem profesora Konrada Jarodzkiego. Jest związana z grupą LuXus od momentu jej powstania w 1982 roku. Brała udział w licznych wystawach w kraju i zagranicą. W 1997 założyła stowarzyszenie Volans, wspierające sztukę współczesną oraz młodych artystów. W 2006 ukończyła studium pedagogiczne na Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2008 roku współpracuje ze stowarzyszeniem Instytut Medialne nad projektem poświęconym polskim rzekom, a w szczególności Wiśle. Idea projektu skupia się wokół obserwacji i dokumentacji zjawisk przyrody i cywilizacji podczas żeglugi z Krakowa do Gdańska (1041 km).
Jakub Gliński – Malarz, performer, artysta audiowizualny i muzyk eksperymentalny, który posługuje się w swojej twórczości obfitą w gest ekspresji abstrakcyjnej estetyką „trash and error”. Forma, w jaką ewoluowałajego sztuka, przypominała raczej monodramy, performatywne występy, w których wyrzuca z siebie ukryte pokłady emocji o niezwykle silnej ekspresji. W jego twórczości najważniejszy jest sam proces twórczy oparty głównie na intuicji. W swoim malarstwie wykorzystuje odpady cywilizacji i industrialu. Sam tworzy alternatywne podłoża, zbija blejtramy nie oszczędzając centymetra napotkanego materiału. Często najpierw buduje obraz, by potem odrzucić większość z tego, co namalował i przykryć to kolejną warstwą, czasem nawet sześcioma czy siedmioma.
Muzealne Biuro Wycieczkowe – Założone w 2016 roku w Szczecinie, przy okazji Europejskiej Nocy Muzeów z inicjatywy Tomka Pawłowskiego i Rafała Żarskiego. Zajmuje się organizowaniem wycieczek i spacerów, kreowaniem alternatywnych doświadczeń w przestrzeniach miasta oraz galerii.
Dominika Olszowy – Ur. 1986 r. w Gorzowie Wlkp. Realizuje prace na pograniczu różnych mediów, wykorzystując m.in. wideo, performans, rzeźbę, instalację i scenografię. Absolwentka kierunku intermedia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu w pracowni wideo prof. Marka Wasilewskiego. Od 2008 tworzy efemeryczną Galerię Sandra. Współtworzyła radykalną grupę hip-hopową Cipedrapskuad. Członkini i współzałożycielka gangu motorowerowego Horsefuckers M.C.Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Michał Szlaga – Ur. 1978. Absolwent, a od 2015 roku również wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zajmuje się fotografią i wideo. Debiutował w 2002 roku serią inscenizowanych autoportretów pod tytułem ”What made me?”. Systematycznie dokumentuje polską rzeczywistość; ”Polska – Rzeczywistość” /2004 – 2016/, ”Pikselowe Prostytutki” /2007 – 2016/. Od 1999 roku zajmuje się fotografowaniem Stoczni Gdańskiej – na słynny już projekt ”Stocznia” składają się fotografie dokumentujące ostatnią dekadę Stoczni. W 2016 roku do zbiorów paryskiego Centrum Pompidou w 2016 roku trafiły wydruki, diapozytywy, film oraz książka ”Stocznia”. Cały zestaw jest odbiciem lustrzanym wystawy, która została zaprezentowana po raz pierwszy w Berlinie w 2014 roku w ramach Europejskiego Miesiąca Fotografii. Został nagrodzony kilkunastoma nagrodami w konkursach fotografii prasowej, między innymi polskim Grand Press Photo, czy amerykańskim Lucie Awards.
Tomasz Kopcewicz – Absolwent ASP w Gdańsku, dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Włodzimierza Łajminga (2002 r.) oraz Pracowni Intermediów prof. Witosława Czerwonki. Od 2002 r. rezydent Gdańskiej Kolonii Artystów na terenach postoczniowych, gdzie współtworzył artystyczną grupę „Znajomi Znad Morza”. Zajmuje się malarstwem i realizacją prac wideo. Punktem wyjścia dla jego prac malarskich są często banalne elementy pejzażu miejskiego, które jednak w sposób istotny wpływają na nasze zachowanie, np: kraty, bariery regulujące ruch uliczny, czy charakterystyczny dla korporacyjnego open space labirynt pracowniczych boksów. Interesuje go obraz uchwycony między przedstawieniem a abstrakcją, w którym dominuje geometria. Kopcewicz od 2015 roku wraz z fotografem Michałem Szlagą tworzy artystyczny duet pod szyldem Odyseja. Jest to projekt zakładający artystyczne działania plenerowe na wodzie. Pierwszy plener z cyklu Odyseja był miesięcznym rejsem po Morzu Śródziemnym na jachcie SS/Sputnik II w 2015 r.
Krzysztof Topolski/ Arszyn – Perkusista, elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, kurator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise, soundscape i groove. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Był kuratorem festiwalu Soundplay 2014 oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzy projekt Arszyn / Duda. Prezentował swoją muzykę w wielu krajach Europy oraz w USA. Publikował nagrania w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado ABC, Plg, Konkretourist, Pwalacz Perski.krzysztoftopolski.wordpress.com
Alicja Wysocka – Studiowała na ASP w Krakowie, w School of Design and Crafts w Goteborgu oraz na Vrije Uniwersytecie w Brukseli. Obroniła dyplom na ASP w Poznaniu, z aneksem u Mirosława Bałki. Ukończyła studia na wydziale Kognitywistyka oraz Filozofia Umysłu na UPJP2 w Krakowie.
źródło: www.ggm.gda.pl