Czas:
15.01.2017 — 15.01.2017
Miejsce: Dawna kotłownia, ul. Ogarna 35/36, Gdańsk (wejście od podwórka)
14 – 15 stycznia 2017, 12.00 – 20.00
- Maciej Chodziński, „Stany skupienia” – instalacja artystyczna
- Paweł Kulczyński, „Periodicty of Mass Extinctions” – instalacja dźwiękowa
Koncepcja i realizacja cyklu: Natalia Cyrzan
Organizator wydarzenia: Instytut Kultury Miejskiej
15.01.2017, 20.30: Wilhelm Bras – koncert
WSTĘP WOLNY
O „MIEJSCACH”:
„Miejsca” to nieregularny cykl minimalistycznych działań artystycznych w przestrzeniach zamkniętych rozsianych na mapie miasta i napotkanych w drodze poszukiwań. Wejście do Miejsca i zastanie go takim, jakie ono jest, w konkretnym punkcie kontinuum czasu. Przestrzeń jest dla tego projektu punktem wyjścia i sytuacją samą w sobie. Artystyczna ingerencja w Miejsce to odpowiedź artystów na zastaną przestrzeń.
„Miejsca” ukazywać będą przestrzeń jako doświadczenie synestetyczne i działające na wszystkie zmysły. Jak pisze Juhani Pallasmaa w „Oczach skóry”: „Każde wzruszające doświadczenie architektury jest wielozmysłowe; jakości przestrzeni, materiału, skali są mierzone w równym stopniu przez oko, nos, skórę, język, szkielet i mięśnie. Architektura wzmacnia doświadczenie egzystencjalne, jednostkowe poczucie bycia w świecie, to zaś stanowi w sposób istotny wzmocnione doświadczenie podmiotowości. Zamiast samego wzroku czy klasycznych pięciu zmysłów, architektura aktywizuje różne sfery doświadczania sensorycznego, które reagują z sobą i przenikają się nawzajem”.
Pierwszym Miejscem będzie dawna kotłownia przy ul. Ogarnej 35/36. Miejsce, w którym od kilkunastu lat zachodzą procesy zarastania, nawarstwiania, naturalnego patynowienia. Łuszczące się ściany, idealnie zachowane łuki pajęczyn oraz organiczne formacje, jakie powstały w niektórych pomieszczeniach kotłowni będą scenerią, w której pracować będzie dwóch artystów zaproszonych do pierwszej edycji projektu. Maciej Chodziński, artysta wizualny, zrealizuje w kotłowni projekt „Stany skupienia”, a Paweł Kulczyński, artysta dźwiękowy, przygotuje instalację „Periodicity of Mass Extinctions”.
Maciej Chodziński, „Stany skupienia”
Projekt badający mechanizmy i sposoby ułożenia cząsteczek w przyrodzie. Stany, które może przyjąć substancja (gazowy, ciekły, stały, świadomy), różnią się właściwościami, ale składają się z tej samej, skończonej liczby składników i rządzą się wspólnymi, uniwersalnymi prawami. Projekt „Stany skupienia” będzie efektem kilkudniowego pobytu materii świadomej w miejscu nieczynnej od dekad kotłowni przy ulicy Ogarnej w Gdańsku. Pozostawiona sama sobie stała się obiektem entropicznego działania sił przyrody. Skutkiem tego jest rozpad i dezorganizacja stworzonych tam niegdyś struktur ciał stałych. Jednocześnie jest to miejsce samoczynnie powstających nowych jakości. Na gruzach struktur ulegających degradacji, w ich zakamarkach i szczelinach kwitną porosty, pełzają mikroorganizmy i rosną kryształy.
Paweł Kulczyński, „Periodicty of Mass Extinctions”
Przestrzeń immersyjna, wyciemniona sala niepewności, bogata w pułapki i tajemnice, wyraźnie nieprzyjemna lub nawet wroga, współtworzy nieliniową, wielokanałową kompozycję: po części losową, trochę interaktywną, a w efekcie mocno nieprzewidywalną, labilną w formie i przekazie. Lokalizacja jest nieodłączną częścią instalacji, podejrzane piwniczne zapachy i faktury, wilgoć i chłód dawno nieużywanych pomieszczeń organicznie dopełniają doświadczenie audialne, tworząc gabinet strachów i spekulacji zarówno akustycznych, jak i biologicznych czy politycznych.