MICHAŁ SZLAGA. FOTOGRAFOWAŁEM POLSKIEGO KRÓLA

Wystawa: 11.05.2019 — 23.06.2019

Wernisaż: 10.05.2019, godz. 18:00

Miejsce: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk

2019-05-10 18:00:00 2019-05-10 19:00:00 Europe/Warsaw MICHAŁ SZLAGA. FOTOGRAFOWAŁEM POLSKIEGO KRÓLA https://sztuka-trojmiasta.pl/zapowiedz/michal-szlaga-fotografowalem-polskiego-krola/ Jaskółcza 1, Gdańsk, Poland Sztuka trójmiasta kontakt@sztuka-trojmiasta.pl

kuratorka: Anna Mituś
koordynacja: Michalina Domoń

Wystawa jednego z najciekawszych dokumentalistów młodego pokolenia, prezentowana na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA 1, to opowieść, która pokazuje jak zwykłe, widziane na własne oczy rzeczy, zmieniają się niepostrzeżenie w historię przez wielkie H. Wystawa była prezentowana na przełomie 2018 i 2019 roku w galerii Awangarda BWA Wrocław.

Michał Szlaga od zawsze był zafascynowany mechanizmami formowania przestrzeni publicznej. Ukształtowany w gdańskim środowisku artystycznym, mierzącym się z symbolicznym krajobrazem politycznych przemian, zdecydował się na pracę w technikach dokumentalnych. Niektóre ze zdjęć prezentowanych na wystawie mogłyby stać się ikonami polskiej transformacji. Z pewnością powstaniu większości z nich towarzyszyła myśl o dawaniu świadectwa zmianie: jednej rzeczywistości w drugą, zwykłych ludzi w bohaterów, bohaterów w postacie podejrzane, podejrzanych rytuałów w przeżycia mistyczne.

Wystawa „Michał Szlaga. Fotografowałem polskiego króla” zbudowana została wokół dwóch osi: historii politycznej, materialnej, społecznej oraz historii ludzi. Pierwszą obserwujemy w perspektywie raczej długiego niż krótkiego trwania. Druga zaś to bliskie i pozbawione oceny spojrzenie fotografa. Kiedy Michał Szlaga podchodzi do swoich bohaterów – mówi kuratorka Anna Mituś – portretuje ludzi, którzy żyją w swojej opowieści, na swój sposób starając się dźwigać na swoich barkach jej ciężar. Epicki tryb ujmowania i redagowania tematu dotyczy jednak również prezentacji zdjęć, które same w sobie są intymne, proste. To setki ujęć wykonywanych „przy okazji”, podczas prywatnych i zawodowych podróży, składających się w cykle.