Wystawa:
20.06.2020 — 30.08.2020
Wernisaż: 19.06.2020, godz. 18:00
Miejsce: CSW ŁAŹNIA 1, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk
Javier Rodríguez – Cobra
Rysunek
Kuratorka: Agnieszka Kulazińska
Wernisaż online: Facebook CSW ŁAŹNIA
Godziny otwarcia:
Piątek: od 15.00 do 18.00
Sobota – niedziela: od 12.00 do 18.00
Informujemy, że na sali wystawienniczej może przebywać jednocześnie, maksymalnie 5 osób.
Wszystkim zwiedzającym zapewniamy wszelkie środki bezpieczeństwa. Dostępne są jednorazowe rękawiczki oraz płyny antybakteryjne.
Wszystkie osoby zwiedzające CSW ŁAŹNIA powinny mieć założoną w sposób prawidłowy maseczkę na twarz*
(*wyjątek stanowią dzieci poniżej 2 lat oraz osoby, które nie są w stanie zakrywać ust lub nosa z powodu trudności w oddychaniu, lub są niezdolne do samodzielnego zakrycia, lub odkrycia ust bądź nosa)
Javier Rodriguez to chilijski artysta zajmujący się fotografią oraz rysunkiem. Doktorat z zakresu sztuk pięknych uzyskał na Universidad Politécnica de Valencia w Hiszpanii. Wykłada jako profesor rysunku i malarstwa w Chile. Problematyka jego twórczość niezmiennie oscyluje wokół zagadnienie zła.
W prezentowanym przez CSW Łaźnia cyklu rysunkowym Cobra artysta stara się zrekonstruować najnowszą historię Chile. Obszarem jego śledztwa są przypadki tortur dokonanych przez przedstawicieli chilijskiego aparatu państwowego w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Doszło do nich w szerszym kontekście strukturalnej przemocy, zwanej post-dyktaturą, czyli czasach po obaleniu rzędu generała Pinocheta. W swojej pracy artysta sięga po język eseju historycznego, grafiki politycznej, kina, powieści szpiegowskich. Miesza stylistyki charakterystyczne dla fotorealizmu i ekspresjonizmu.
Główny bohater, niczym w kinie szpiegowskim, nie zważając na grożące mu niebezpieczeństwo, stara się dotrzeć do byłego agenta instytucji wywiadowczej La Oficina. Organizacji, która działała w pierwszych latach przemian demokratycznych. Więzień opowiada mu o stosowanych procedurach i jego związku z CNI (tajną policją Pinocheta), a także o kilku przypadkach tortur z lat 2011 2013. Miejscem akcji jest stara łódź/STATEK nękana przez silną burzę.
Opowieść nie jest tylko prostą, historyczną rekonstrukcją faktów. Artysta w swoich pracach zawarł także filozoficzną refleksję nad pojęciem zła, które łączy współczesne przypadki tortur z torturami w czasach dyktatury, w celu zrozumienia jak opłakane są skutki strukturalnej przemocy pozostawionej przez Pinocheta.