Głęboka Woda – wystawa w procesie

Czas: 06.11.2018 — 07.12.2018

Miejsce: Gdańska Galeria Miejska1, ul. Piwna 27/29, Gdańsk

Zapraszamy na kolejną odsłonę projektu „Głęboka Woda”. Od wtorku 6 listopada będziemy działać w przestrzeni GGM1 przy ul. Piwnej.
W tym roku przygotowaliśmy serię spotkań z: Dawidem Radziszewskim, Robertem Kuśmirowskim, Moniką Rendzner, Rafałem Tołwińskim i Jackiem Staniszewskim.
GGM1 przy ul. Piwnej od 6 listopada do 7 grudnia stanie się otwartą pracownią, miejscem spotkań i wymiany doświadczeń. Zapraszamy do odwiedzania nieustannie zmieniającej się wystawy w procesie w normalnych godzinach otwarcia galerii.
Efektem końcowym będzie wystawa zamykająca projekt. Na finisaż „Głębokiej Wody” zapraszamy do GGM1 w piątek 7 grudnia o godz. 19.00.

Wstęp na warsztaty i wykłady jest bezpłatny, w związku z ograniczoną ilością miejsc obowiązują zapisy: gwarzycka@ggm.gda.pl

Warsztat z Robertem Kuśmirowskim jest kierowany tylko do uczestników „Głębokiej Wody”

Warsztaty i wykłady zaczynają sie o godz. 14.00

Miejsce: Gdańska Galeria Miejska1, ul. Piwna 27/29
Finisaż: 07.12.2018, godz. 19.00
Wystawa: 06.11 – 07.12.2018
Kuratorka: Gabriela Warzycka-Tutak
Identyfikacja wizualna: Marcel Kaczmarek

Uczestnicy: Aleksandra Chilińska, Kinga Dytrych, Marianna Grabska, Adam Kawecki, Anna Kwiatkowska, Natalia Magalska, Magdalena Sadłowska, Weronika Stańczak, Anna Szejbut, Cezary Westfalewicz, Elena Vertikova

Projekt „Głęboka Woda” skierowany jest do studentów ASP w Gdańsku i młodych artystów rozpoczynających współpracę z instytucjami sztuki. Jego celem jest wprowadzenie ich w świat sztuki widziany z perspektywy instytucji oraz przekazanie praktycznej wiedzy na temat funkcjonowania w obiegu galeryjnym.
Przez miesiąc grupa jedenastu uczestników pracuje w przestrzeni galerii z ekspertami: z doświadczonym artystą nad metodami koncepcyjnego przygotowania wystawy; z przedstawicielem instytucji kultury nad sposobami pozyskiwania środków finansowych oraz relacjami między artystą a instytucją; z prawnikiem nad formalnymi aspektami funkcjonowania wystawy (np. związanych z prawem autorskim); z przedstawicielem galerii komercyjnej nad metodami uczestnictwa w obiegu rynku sztuki.
Celem projektu zakładanym przez galerię jest uzupełnienie praktycznej wiedzy uczestniczących w nim artystów oraz przygotowanie ich do sprawnej współpracy z instytucjami kultury.

HARMONOGRAM

6.11. – 07.12.2018 Projekt Głęboka Woda – wystawa w procesie

8.11.2018, godz. 14.00 – wykład mistrzowski Dawida Radziszewskiego
Wykład na temat współpracy artystów z galeriami

Celem spotkania będzie zapoznanie słuchaczek i słuchaczy z możliwościami i niebezpieczeństwami, jakie niesie ze sobą współpraca z galerią. W krótkiej i przystępnej formie opowiem, jakie obowiązki spoczywają na artystkach i artystach oraz czego można oczekiwać od galerii i w jaki sposób to egzekwować. Na podstawie swojego kilkuletniego doświadczenia postaram się też przedstawić zasady funkcjonowania galerii i opowiedzieć o wszelkich, niewidocznych na pierwszy rzut oka, realiach współpracy z instytucją sztuki.

Dawid Radziszewski (ur. 1984)
Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu i Edukacji Artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W latach 2005–2013 prowadził Galerię Pies w Poznaniu, a od lutego 2013 Galerię Dawid Radziszewski w Warszawie. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kurator ponad stu wystaw indywidualnych i zbiorowych m.in.: Wystawa dla Podróżnych, Dworzec PKP Zielona Góra, 2003; Tęsknota za malarstwem, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra, 2005; Tarnów 1000 lat nowoczesności, BWA Tarnów, 2010–2011; Powrót do domu, Koletek, Kraków 2013; Żużel w Sztuce, MOS Gorzów, BWA Tarnów, BWA Zielona Góra, 2018. Redaktor książek: Tarnów. 1000 lat nowoczesności poświęconej modernizmowi peryferiów (wraz z Ewą Łączyńską-Widz) oraz Adam Rzepecki. Preferuję bardziej zrzutę niż kulturę (BWA Nowy Sącz).

13.11 – 18.11.2018 – warsztaty mistrzowskie z Robertem Kuśmirowskim
Nie/Rysowane

Nie/Rysowane to szereg prac niezbędnych do osiągnięcia końcowego efektu, związanych z wykreowaniem własnej martwej natury – ulubionej kompozycji, potrzebnej do przeprowadzenia prac z przedmiotem, obiektem, fotografią i wybraną przez nas dyscypliną sztuki (rysunek, malarstwo, rzeźba lub grafika). To budowanie zbioru, własnej estetycznej układanki, przypominającej klasyczny układ szkolnej martwej natury. Każdy student dokona zabiegu zagruntowania tak przygotowanych „obiektów” i tła oraz zamalowania ich na biało. W ten sposób powstanie powłoka, baza rysunkowa lub podmalówka, gotowa na przyjęcie grafitu, farb lub węgla. Dalsze prace będą polegać na nakładaniu warstw rysunku/malunku na przygotowane przez nas przedmioty i umiejętnym doświetleniu wykadrowanego zbioru w celu stworzenia końcowego ujęcia fotograficznego. Wykonanie ostatecznego zdjęcia z „obrysowanej” martwej natury należy przeprowadzić tak, aby „widoczny” ciężar fotografowanych obiektów został z niego usunięty, pozostawiając jedynie cienką powłokę naniesionego rysunku/malunku. Ostatnim zadaniem będzie przygotowanie zdjęcia do wydruku wielkoformatowego (max 100cm × 70cm) na odpowiednim matowym papierze w taki sposób, by w finalnym oglądzie fotografia przypominała poprawną pracę wykonaną w tradycyjnej pracowni rysunku lub malarstwa.

Robert Kuśmirowski (ur. 1973)
Polski artysta współczesny, performer, twórca instalacji, obiektów, fotografii. W latach 1998-2003 studiował na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie uzyskał dyplom w pracowni Rzeźby Monumentalnej prof. Sławomira Andrzeja Mieleszki. W roku akademickim 2002-2003 przebywał na stypendium w Pracowni Metalu i Modelowania na Uniwersytecie Rennes 2 oraz Bmaux-Arts Rennes. Związany z Fundacją Galerii Foksal w Warszawie, Johnen Galerie w Berlinie, Guido Costa Projects w Turynie. Laureat Paszportów „Polityki” i Dorocznej Nagrody MKiDN w dziedzinie Sztuk Wizualnych za 2011r oraz wielu innych nagród. Mieszka i pracuje w Lublinie. Od 2007 roku zatrudniony na macierzystej uczelni Instytutu Sztuki Pięknych WA UMCS w Lublinie, Zakład Intermiediów oraz Sammer Academy in Salzburg (2013-2014).
Efekty warsztatów zostaną zaprezentowane podczas finisażu projektu w dniu 07.12.2018.

16.11.2018, godz. 14.00 – wykład mistrzowski Moniki Rendzner
Wykład na temat globalnego rynku sztuki.

Rynek sztuki ma ogromny wpływ na sposób funkcjonowania artystów. Kim są ludzie, których połączone siły są w stanie sprawić, że niektórzy artyści urastają do rangi gwiazd, a kariera innych kończy się równie szybko, jak się zaczęła?

Monika Rendzner
Ekonomistka (absolwentka Szkoły Głównej Handlowej) od kilku lat związana z Fundacją Galerii Foksal. Współpracowała min. z Performa i New Museum of Contemporary Art w Nowym Jorku, gdzie studiowała zarządzanie na rynku dzieł sztuki na uniwersytecie NYU.

22.11.2018, godz. 14.00 – warsztaty z Rafałem Tołwińskim
Warsztaty poświęcone kwestiom prawnym, dotyczącym młodych artystów i artystek. Podejmowane tematy to m.in.: kształt umów zawieranych między artystami a instytucjami sztuki, ubezpieczenie artysty, honoraria artystyczne, prawa autorskie.

Rafał Tołwiński
Obsługuje i doradza podmiotom gospodarczym oraz przygotowuje i prowadzi szkolenia z prawa własności intelektualnej na zlecenie firm szkoleniowych. Prowadzi również zajęcia dla aplikantów Okręgowej Izby Radców Prawnych w zakresie prawa autorskiego.

30.11.2018, godz. 14.00 – wykład mistrzowski Jacka Staniszewskiego

Jacek Staniszewski (ur. 1957)
Polski artysta współczesny, malarz, grafik, muzyk, pedagog Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zajmuje się działaniami w przestrzeni publicznej, plakatem, instalacją, grafiką, rysunkiem. W latach 1977-1984 na Wydziale Malarstwa i Grafiki Projektowej w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie ASP) w Gdańsku. Dyplom w Pracowni Grafiki prof. Jerzego Krechowicza w 1984 r. Adiunkt II stopnia w Pracowni Grafiki Projektowej prof. J. Krechowicza na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Od 1982 r. prowadzi niezależną działalność muzyczną. W latach 1986-2001 wykonał ponad 200 plakatów do wystaw, spektakli teatralnych i koncertów. Zaprojektował szatę graficzną płyt zespołów: Bielizna, Apteka, Ego, Blenders, Ścianka, Centrala, Miasto mężczyzn, Czan, Mordy, Kury, Łoskot. W 1998 r. na 100 billboardach w Warszawie prezentowane były 3 autorskie projekty z cyklu „Wild Life is Us – Dzikie życie to my”. Jest autorem Drogi Krzyżowej wykonanej na zamówienie zakonu Kamilianów w Warszawie.

07.12.2018, godz. 19.00 – finisaż projektu Głęboka Woda