Franek Warzecha – R O M 4 N T Y Z M czyli tęsknota za przyszłością, która nigdy nie nadeszła

Wystawa: 11.03.2017 — 31.03.2017

Wernisaż: 10.03.2017, godz. 19:00

Miejsce: Kolonia Artystów, ul. Dolna 4, Gdańsk

2017-03-10 19:00:00 2017-03-10 20:00:00 Europe/Warsaw Franek Warzecha – R O M 4 N T Y Z M czyli tęsknota za przyszłością, która nigdy nie nadeszła https://sztuka-trojmiasta.pl/zapowiedz/franek-warzecha-r-o-m-4-n-t-y-z-m/ ul. Dolna 4, Gdańsk Sztuka trójmiasta kontakt@sztuka-trojmiasta.pl

Wernisaż 10.03.2017 godz. 19.00
OPA – Otwarte Pracownie Artystyczne godz. 19.30
Magdalena Sadłowska, Weronika Michalska, Magdalena Mellin, Monika Wińczyk, Alicja Kubicka – malarstwo, Edyta Kowalewska, Paulina Jackowska, Dominika Piętak
Wystawa 10-31.03.2017

Vaporwave, to muzyczno-graficzny nurt, który zakiełkował w środowisku internetowym i jest popularny wśród osób mojego pokolenia. Jest tytułowym wyrazem tęsknoty za przyszłością, która nigdy nie nadeszła, a która zdominowana miała być przez japońską technologię i powszechną estetykę.

Stylistyka wykorzystuje elementy grafiki retro-komputerowej z lat 80. i 90. – głównie z gier wideo a także starych, amerykańskich reklam telewizyjnych, głównie w ciepłych, często przesłodzonych kolorach i gradientach.

W dużej mierze prace te opierają się na prostym projektowaniu 3D. Vaporwave odznacza się nostalgiczną treścią oraz dużą wrażliwością na naturę i uczucia, stąd mój pomysł, aby połączyć tę jakość graficzną z utworami poetów doby romantyzmu i w tej estetyce przybliżyć je odbiorcom / czytelnikom – osobom, dla których tradycyjna forma podania XIX-wiecznych wierszy jest trudna w odbiorze. Jednym z powtarzających się motywów, które cechują poezję romantyczną jest obecność bohatera romantycznego przeżywającego wielką miłość, której się bezgranicznie oddaje. Najczęściej jest to miłość nieszczęśliwa i niespełniona.

Mini tomik poezji jest efektem mojej refleksji nad niechcianą do tej pory lekturą z kanonu lektur szkolnych. Stworzenie własnych ilustracji do polskich utworów romantycznych odbrązawia ich wizerunek i stanowi nową interpretację poezji – połączenie sztuki „wysokiej” z kampową estetyką.

Większość z wierszy, które wybrałem, to podstawowe utwory, które są omawiane w gimnazjach i szkołach średnich, jako nudny i nieatrakcyjny kanon.