Czas: 18.10.2017, godz. 20:00
Miejsce: Dwie Zmiany, Bohaterów Monte Cassino 31, Sopot
Zapraszamy na drugą odsłonę nowego cyklu „Druga Zmiana Performensu„, w której zobaczymy performance Magdy Jędry i Anny Steller z udziałem Anny Królikiewicz.
Projekt „Druga Zmiana Performensu” zapoczątkował zupełnie nowy cykl prezentacji szeroko pojętej sztuki performance w Galerii Dwie Zmiany. Założeniem cyklu jest prezentacja nowych, interesujących zjawisk z pogranicza performensu, tańca, instalacji, poezji, dźwięku. Idea promocji tego rodzaju akcji performatywnych zrodziła się z potrzeby przybliżenia mieszkańcom Sopotu i Trójmiasta tej wciąż mało popularnej formy sztuki. A performens współczesny jest tak szeroką dziedziną i uprawiany jest nie tylko przez artystów związanych z ASP ale także przez muzyków, tancerzy, poetów. Dlatego chcielibyśmy zaprosić do prezentacji swoich akcji twórców zajmujących się tańcem, dźwiękiem, poezją, artystów prezentujących swoje dokonania zarówno na scenach teatralnych, galeriach jak i w klubach, w przestrzeniach nieoczywistych takich jak parki, opuszczone hale itp.
Projekt realizowany dzięki Stypendium Artystycznemu miasta Sopot.
Bilety 10 zł ulgowe i 15 zł normalne.
Lotta i Gula
Instalacja ruchowa
dźwięk, zapach
reżyseria i wykonanie: Magda Jędra Anna Steller / “Good Girl Killer”
interwencja synestetyczna aromatem z serii “Absoluty ”: Anna Królikiewicz
Dematerializacja i rozpad to słowa-klucze od których zaczynamy swoje działanie.
W organicznym ruchu powoli stapiamy się, aby stworzyć nową materię.
W miarę upływu czasu nasze ciała ulegają transformacji.
Zmęczenie, medytacyjny aspekt wykonywania nieprzerwanie jednej czynności, zmaganie się z ograniczeniami ciała, powodują, że przestajemy traktować się jako osobne jednostki a zaczynamy postrzegać się jako jeden organizm.
Wykorzystujemy ziemię i błoto, które dopełniają naturalistyczny i eschatologiczny wymiar naszego działania.
Interwencja Królikiewicz w spektakl zapachem ziemi, dekompozycji i słonej wody ma za zadanie dopełnić innymi środkami metaforę synestetyczną, powiązać obserwowany ruch ciał tancerek z ciałem odbiorcy na innej, niż wzrokowa, pełniejszej płaszczyźnie zmysłów.
O artystach:
Magda Jędra – tancerka, choreografka, performerka, ogarniaczka. Zaczęła tańczyć w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja (1997–1999). W 2005 wraz z muzykami Grzegorzem Welizarowiczem i Zbigniewem Bieńkowskim oraz Anną Steller stworzyli swój pierwszy wspólny spektakl pod tytułem Good Girl Killer, od którego został przyjęta nazwa ich grupy. Jej spektaklom blisko jest do idei performansu i nurtu site-specific. Improwizacja jest dla niej podstawą procesu twórczego, a pracę nad spektaklem rozumie jako poddanie się temu procesowi. W swojej pracy artystycznej lubi posługiwać się jednocześnie odmiennymi stylistykami oraz środkami właściwymi kategoriom określanym jako kultura pop czy „kultura wysoka”. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektaklGood Girl Killer (2006). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wielokrotna stypendystka Urzędu Miasta w Gdańsku oraz Samorządu Województwa Pomorskiego. Rezydentka pierwszej wymiany choreografów między Polską a Filadelfią, realizowanym przez Art Stations Foundation w Poznaniu, Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Polski w Nowym Jorku i Dance/USA Philadelphia. Prowadzi zajęcia z techniki tańca współczesnego i improwizacji. Współpracuje z wieloma polskimi twórcami, stale z Anną Steller. Mieszka w Gdańsku. Realizacje autorskie:Teletransis(2002),Konstrukcja symboliczna (2003),Teoria hałasu (2004), Good Girl Killer(we współpracy z GGK, 2005), Junkie (2006), Akcja (we współpracy z GGK, 2008), Parallel(2009), Dziewczynki w czerwonych bucikach (we współpracy z Anną Steller, 2010), Konfetti(2010), Le Sni (we współpracy z Anną Steller, 2010), Have a Nice Hell (we współpracy z Anną Steller, 2010), Lotta i Gula (we współpracy z Anną Steller, 2011), Le Pas Jaques (2011), Gloria! (we współpracy z Anitą Wach, Magdaleną Tuką i Anną Steller, 2013), Ruch myśli. Rekonstrukcja(2014), Europa. Śledztwo (we współpracy z Izą Szostak i Weroniką Pelczyńską, 2014), What’s wrong with happiness (we współpracy z Anną Steller, 2015).
Anna Steller– tancerka, performerka i choreograf. Absolwentka Slawistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Na scenie występuje od 1993 roku. Od 1993 roku tańczy w Gdańskim Teatrze Dada von Bzdulow. Od 2003 roku współpracuje z Teatrem Patrz Mi Na Usta. Gościnnie występowała w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni i Teatrze Wybrzeże. W 2005 roku współzałożyła zespół Good Girl Killer. Obecnie w zespole tworzy wraz z Magda Jędrą.
W ostatnim czasie Anna Steller zrealizowała performensy:
„Solove” Maat festival 2013, „Przemieszczenie” w CSW „Łaźnia” „Nieubłagane piękno katastrofy”na wernisaż wystawy Telling the Baltic, Karlskrona 2012,Kronika Audiologiczna (2011) – finisaż wystawy sztuki kobiecej „Łaźnia Damska”wraz z Magdą Jedrą: Lotta I Gula, Le Sni (2010, 2011) Festiwal „Transvizualia”, Tożsamość miejsca na Festiwalu Grassomania w Galerii Miejskiej w Gdańsku (2009), Dziewczynki w czerwonych buciakach na Festiwalu”Streetwaves”. Od wielu lat tworzy spektakle taneczne, akcje performance oraz performance typu site specific. Swoje spektakle prezentowała m.in. w Arts Station Foundation w Poznaniu (2009), Maat Festiwal w Lublinie (2011), Malta Festiwal w Poznaniu (2007, 2008), L1 Contemporary Dance Festiwal w Budapeszcie (2011),“Body-Mind” Warszawa (2005), “Heineken Open’er” w Gdyni (2005), “Four Days” w Pradze (2007).
W 2003 roku otrzymała stypendium Dance Web na festiwalu Tańca Impulstanz w Wiedniu.
Jest laureatką Stypendium Visegrad Fund, Nagrody specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej (2012) oraz Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl “Good Girl Killer”(2007). W 2014 roku była stypendystką Alternatywnej Akademii Tanecznej przy Art Station Foundation w Poznaniu. W 2012 otrzymała stypendium Ministra Kultury.
Od 2011 roku prezentuje swoje akcje performance w Centrum sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku
Od wielu lat bierze udział w projektach międzynarodowych. Współpracowała m.in. z Rebecca Lazier, z teatrem 7273 z Genewy, Mariolą Brillowską (Hamburg), Nigelem Charnockiem w projekcie HAPPY, Anitą Wach, Tomkiem Bazanem.
Anna Królikiewicz – urodzona w lutym 1970. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom na Wydziale Malarstwa ASP Gdańsk w 1993 roku, doktorat w roku 2000 r. Obecnie, po uzyskaniu w 2010 roku tytułu doktora habilitowanego, prowadzi Czwartą Pracownię Rysunku na Uczelni. W latach 2001-2003 uczyła w kilku pracowniach na wydziałach Sztuki i Projektowania Graficznego Bilkent University w Ankarze.Oddana monumentalnemu rysunkowi i instalacji, zdarza się, że pisze. Autorka wielu wystaw indywidualnych, brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, swoje prace pokazywała m. in. w Nowym Yorku, Istambule, Ankarze, Kilonii, Brukseli, opuszczonym sklepie mięsnym w Sopocie, sali jadalnej zakonu Kartuzów, oliwskim lesie, pustym mieszkaniu na krakowskim Salwatorze. Laureatka nagród za osiągnięcia artystyczne i pedagogiczne, stypendystka miasta Sopot. Zajmują ją obszary związane z szeroko pojętą fizycznością ciała i kruchością pamięci, ostatnie prace dotykają zagadnień z fizjologii smaku i synestezji.
( …) Pokarm ( a w nim smak, kolor, zapach, tekstura, dźwięk i temperatura) wydał mi się trzy lata temu fascynującym sposobem kontynuowania wątku rozwijanego przeze mnie w sztuce od 20 lat. W najnowszych, jeszcze dosłownie „gorących” pracach składających się na cykl, wybrałam go, jako medium. Medium wypełnione znaczeniami, emocjami i często teatralnością dzięki protokołom jedzenia, dyskursom gastronomicznym, kulinarnym szyfrom, tradycyjnym i nowatorskim technikom kucharskim.
Wszystko to, co ma związek z jedzeniem, a więc i jego nieodłącznymi towarzyszami: głodem i postem; to, co jest sprawą obyczaju, nawyku, prawa, formalnej etykiety, boskiego rytuału, nakazem i zakazem, trucizną i tabu, co ma kontekst społeczny, co wiąże się z religijna czystością Żydów, Hindusów, Muzułmanów i ukrytym związkiem z higieną i kodami sanitarnymi, to co wreszcie wiąże się z konsumpcją i resztkami po „uczcie”. To, co jest wystawionym przed oczy obfitym stołem i to, co jest pozbywaniem się odpadów i śladów po biesiadzie, w miejscach poza celebracją. Tego używam dziś zamiast dotychczasowego języka rysunku. (…)