Podcasty w ramach cyklu Günter i Daniel.
Scenariusz i opowieść: Artur Kawiński
Daty: 16, 23 i 30 września (czwartki), godz. 10.00
Miejsce: YouTube GGM i SoundCloud
Producent: Agnieszka Baaske
Realizacja dźwiękowa: Piotr Grdeń
Muzyka: Maciej Olewniczak
więcej: strona Gdańskiej Galerii Miejskiej
Bestiariusz Gdańskiego Szamana
/Premiera 16 września o godzinie 10.00/
Kot i mysz, Psie lata, Z dziennika ślimaka, Wróżby kumaka, Szczurzyca, Turbot, Idąc rakiem… Dlaczego w twórczości Grassa znajduje się tak wiele zwierzęcych symboli? To właśnie zwierzęta intensywnie zaludniają imaginarium artysty. Przy użyciu swoistego bestiariusza, autor kreuje, przedstawia i komentuje spectrum ewidentnie ludzkiej egzystencji – najczęściej w powiązaniu zwykłych ludzi z chaosem historii w często nieludzkim świecie.
Naturalia
/Premiera 23 września o godzinie 10.00/
Ożywione i nieożywione elementy powieściowej fauny i flory w twórczości Grassa stanowią pewnego rodzaju deklarację zwątpienia, ilustrację poetyki absurdu. Co robi między słowami opowieści Perkoz dwuczuby czy Sromotnik bezwstydny? Czym zajmuje się w świetle wersów wiersza Jętka jednodniówka? Czy Mączniki młynarki mogą wpłynąć na losy świata? Jaki jest ulubiony kwiat Güntera Grassa, twierdzącego iż egzystencjalny fundament tkwi w tym, co podstawowe i nam najbliższe?
Mit Gdański
/Premiera 30 września o godzinie 10.00/
Jak pisze Leszek Szaruga, mity są jedyną rzeczywistością artysty. W nich tylko może ocaleć ciągłość i tożsamość kultury. Wraz z redukcją niepodległości mitu, kultura zostaje pozbawiona centrum. Rozsypuje się, a uczestnicy stają się wygnańcami w świecie niekulturalnej polityki. W gdańskim micie Grassa nie liczy się pogoń za anegdotą, ale groteska, ironia, sarkazm, hiperbolizacja, piętrowa metoda przetwarzania elementów biografii, historii lokalnej, emocji, zmyśleń i fantazji.
W Gdańskiej Galerii Güntera Grassa opowiada Artur Kawiński. Warto podsłuchać!
Artur Kawiński z wykształcenia – gedanista, filolog, historyk, z zawodu – redaktor i nauczyciel akademicki. Z zainteresowania – od lokalnej tożsamości po dalekowschodnią duchowość. W wolnym czasie ćwiczy ciężarami i słucha Toma Waitsa.